"Enter"a basıp içeriğe geçin

Pastırma 4.0

Özentiler sektöründe artık Endüstri 4.0 kelimesi öyle bir evrim geçirdi ki klima reklamlarında ya da farklı ürünlerin reklamlarında 4.0 söylemini duymak mümkün.Hal böyleyken bende dedim ki “Neden Pastırma 4.0 yok?”. Bir kayserili olarak bunu yapmak zorundaydım.

Endüstri 2.0 ve 3.0 nedir daha anlamadık. Hatta anlamaya da çalışmadık. Sektörel olarak bir eleştiri yapayım, şirketler IT departmanına “zaten ne yapıyorsunuz ki bilgisayar başında 2 tık” diye yaklaşıyor. Harcamaların en düşük bütçesi çoğunlukla IT departmanlarına geliyor. Sonra diyoruz ki ülkemizde Endüstri 4.0 falan filan. Uzaktan bakalım bu sektörün devrim dediği şey olsa olsa 1.5 olur. Kısaca bir kişinin bir öğünde yiyebileceği porsiyon miktarı ile eş değer bir oranda devrim yapıldı. Bizim yeğenler, komşular ve muadil akrabalar bitmediği sürece bu sektörde kimse endüstri 4.0’dan bahsetmesin.

Kendi işimden örnek vereyim, insanların çoğunluğu milyon dolarlar kazanmayı hedefleyip en basit konfigürasyonlarla en az maliyeti hesaplıyor. Size düşman olan insanlara ücretsiz altyapı sağlıyorum dediğinizde, gollum gibi etrafınızda “kıymetlimiss” diye gezindiği sektörden bahsediyorum.

Çıkıp diyoruz ki teknolojik gelişme. Türkiye’deki özel sektörün %90’ı dijitalleşmeyi yalnızca bitane “html” web sitesi yaptırmaktan ibaret görürken neyin gelişmesi? Bugün Çin’de üretim yapan firmaların %95’i yurtdışına çalışıyor. Ürünlerini kendi ülkelerinden ziyade bize gönderiyorlar. Lafa gelince Çin malı diye gömmeye çalışan insanların en büyük dış ticareti komşu şehir. Ama bu adamlar dünyaya satış yapıyor. Bu işi de tamamen online yürütüyorlar. Bugün Çin’den verdiğiniz sipariş Türkiye’den verdiğiniz siparişten önce geliyor bu basit bir kıyaslama. Endüstri kaç sıfırdı? Paramızdan attığımız sıfırları endüstri’nin 4.0’ının sol tarafına virgül ile birlikte eklesek ancak anlatır şuan ki devrimimizi.

Bugün adres değişimi için bile bir dilekçe yazıp kuruma gitmeniz gerekirken teknolojik devrimler hakkında böbürlenmek yerine “NELER YAPABİLİRİZ?” ya da “NEREDE YANLIŞ YAPIYORUZ?” sorularını kendimize sormamız gerek.

Velhasıl kelam korku senaryoları yerine gelişim için çabalamadıkça, kelimelerin yanına eklediğimiz sayılar yalnızca iddaa oranı gibi görünür. Özel sektörümüzün teknolojik dönüşüm oranı misal 4.0 , fakat teknoloji korkusu ve pintiliği 1.43 oran. Bakalım maçın sonucu ne olacak? 🙂

2 Yorum

  1. PESMA PESMA

    Pastırma 4.0 ın bizim ülke de gerçekleşmesi Endustri 4.0 dan daha çok mümkün bence. Yazı harika, kalemine sağlık.

    • Kani Başpınar Kani Başpınar

      Teşekkür ederim. 🙂

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir